ស្វាគមន៍មកកាន់ទំព័រចំណេះដឹង និងកំសាន្ត រៀបចំដោយខ្ញុំ ឃី ពិសី

ប្រវត្ត៖ របបគ្រប់គ្រងរដ្ឋាភិបាលកម្ពុជា

No comments
ព្រះរាជាណាចក្រ​កម្ពុជា​ ប្រកាន់​យក​របប​ប្រជាធិបតេយ្យ​សេរី​ពហុបក្ស​ ស្រប​តាម​រាជា​និយម​អាស្រ័យ​រដ្ឋធម្មនុញ្ញ​។​ ព្រះមហាក្សត្រ​ ជា​ព្រះ​ប្រមុខរដ្ឋ​ ហើយ​នាយក​រដ្ឋមន្ត្រី​ ជា​ប្រមុខ​រាជរ​ដ្ឋា​ភិ​បា​នៃ​ព្រះរាជាណាចក្រ​កម្ពុជា​។​ ព្រះមហាក្សត្រ​ ព្រះករុណា​ព្រះបាទ​ នរោត្ដម​ សីហ​មុនី​1 ទ្រង់​យាង​ឡើង​សោយរាជ្យ​នៅ​ឆ្នាំ​២០០៤​ ក្រោយ​ពី​ព្រះ​បិតា​របស់​ព្រះ​អង្គ​ ព្រះបាទ​ នរោត្ដម​ សីហ​នុ2​ ទ្រង់​ដាក់រាជ្យ​សម្បត្តិ​។​ រីឯ​ សម្ដេច​អគ្គមហាសេនាបតី​តេ​ជោ​ ហ៊ុន​ សែន3​ បាន​កាន់​តំណែង​ជា​នាយក​រដ្ឋមន្ត្រី​ តាំងពី​ឆ្នាំ​១៩៨៥​ មក​ម្ល៉េះ​។
នៅ​ក្រោយ​កិច្ចព្រមព្រៀង​ទី​ក្រុងប៉ារីស​ ប្រទេស​កម្ពុជា​បាន​អនុម័ត​ទម្រង់​រដ្ឋាភិបាល​ ថ្មី​នេះ​ នៅ​ឆ្នាំ​១៩៩៣​។​4 តារាង​ខាងក្រោម​នេះ​ បង្ហាញ​ពី​របប​នយោបាយ​ផ្សេងៗ​គ្នា​នៅ​ប្រទេស​កម្ពុជា​ ក្នុង​រយៈពេល​ជាង​ ១៥០​ឆ្នាំ​ កន្លង​មកនេះ​។​

ឆ្នាំ១៩៩៣-បច្ចុប្បន្នព្រះរាជាណាចក្រកម្ពុជារាជានិយមអាស្រ័យរដ្ឋធម្មនុញ្ញ បន្ទាប់ពីកិច្ចព្រមព្រៀងសន្តិភាព​ ទីក្រុងប៉ារីស
ឆ្នាំ១៩៩១-ឆ្នាំ១៩៩៣រដ្ឋកម្ពុជាអាជ្ញាធរបណ្តោះអាសន្នអង្គការសហប្រជាជាតិនៅកម្ពុជា (អ៊ុនតាក់)
ឆ្នាំ១៩៨៩-ឆ្នាំ១៩៩១សាធារណរដ្ឋកម្ពុជារដ្ឋាភិបាលនៃរដ្ឋកម្ពុជា
ឆ្នាំ១៩៧៩-ឆ្នាំ១៩៨៩សាធារណរដ្ឋប្រជាមានិតកម្ពុជា បន្ទាប់ពីការត្រួតត្រារបស់ប្រទេសវៀតណាម
ឆ្នាំ១៩៧៥-ឆ្នាំ១៩៧៩កម្ពុជាប្រជាធិបតេយ្យ សម័យខ្មែរក្រហម
ឆ្នាំ១៩៧០-ឆ្នាំ១៩៧៥សាធារណរដ្ឋខ្មែរ សង្គ្រាមសុីវិលបន្ទាប់ពីរដ្ឋប្រហារយោធា ដោយ លន់ នល់
ឆ្នាំ១៩៥៣-ឆ្នាំ១៩៧០ព្រះរាជាណាចក្រកម្ពុជារដ្ឋបាលរបស់ នរោត្តម សីហនុ
ឆ្នាំ១៩៤១-ឆ្នាំ១៩៤៥ក្រោមការត្រួតត្រារបស់ប្រទេសជប៉ុន អំឡុងសង្គ្រាមលោកលើកទី២
ឆ្នាំ១៨៦៣-ឆ្នាំ១៩៥៣អាណាព្យាបាលបារាំងនៃកម្ពុជាផ្នែកនៃសហព័ន្ធឥណ្ឌូចិនបារាំង


យោង​ទៅ​តាម​រដ្ឋធម្មនុញ្ញ​ឆ្នាំ​១៩៩៣​ អំណាច​រដ្ឋាភិបាល​ ត្រូវ​បាន​បែងចែក​ដាច់​ពី​គ្នា​រវាង​អំណាចនីតិប្រតិបត្តិ​ អំណាចនីតិប្បញ្ញត្តិ​ និង​ អំណាចតុលាការ​។​ គណៈរដ្ឋមន្ត្រី​ មាន​អំណាច នីតិប្រតិបត្តិ​ រួម​មាន​ នាយក​រដ្ឋមន្ត្រី​ និង​គ្រប់​ក្រសួង​ទាំងអស់​។​ សភា​ មាន​អំណាចនីតិប្បញ្ញត្តិ​ ខណៈ​ដែល​អំណាចតុលាការ​ជា​របស់​តុលាការ​កំពូល​ សាលាឧទ្ធរណ៍​ និង​សាលា​ជម្រះក្តី​រាជធានី​-​ខេត្ត​។​ សភា​ ដែល​កើត​ពី​រដ្ឋសភា​ និង​ព្រឹទ្ធសភា​ ត្រូវ​បាន​ដឹកនាំ​ដោយ​ប្រធាន​មួយ​រូប​ និង​អនុប្រធាន​២​រូប​ ជ្រើសតាំង​ដោយ​ការ​បោះ​ឆ្នោត​យក​សំឡេង​ភាគច្រើន​ដាច់ខាត​ នៃ​សមាជិក​សភា​ នៅ​មុន​សម័យប្រជុំ​នៃ​នីតិកាល​នីមួយៗ​។​

យោង​ទៅ​តាម​គោលការណ៍​នៃ​ការ​បែងចែក​អំណាច​ ដូច​មាន​ចែង​ក្នុង​មាត្រា​ ៥១​ថ្មី​ នៃ​រដ្ឋធម្មនុញ្ញ​ អំណាច​នីមួយៗ​ នៃ​រដ្ឋាភិបាល​ ត្រូវ​ឯករាជ្យ​ពី​គ្នា​ ដើម្បី​ធានា​ថា​ ស្ថាប័ន​មួយ​ មិន​អាច​អនុវត្ត​អំណាច​ដាច់ខាត​លើ​ច្បាប់​។​ យ៉ាងណា​ក៏​ដោយ​ ការ​បែងចែក​អំណាច​នេះ​ ស្ថិត​នៅ​ជាមួយនឹង​ “ប្រព័ន្ធ​នៃ​ការ​ពិនិត្យ​និង​តុល្យភាព​” ដូចដែល​មាន​តម្រូវ​ដោយ​រដ្ឋធម្មនុញ្ញ​ (​មាត្រា​ ៧៨​ និង​មាត្រា​ ៩៨)​ ដែល​ជា​ហេតុ​ធ្វើ​ឲ្យ​អំណាចនីតិប្រតិបត្តិ​មាន​ទំនាក់ទំនង​ ជិត​ស្និត​ជាមួយនឹង​សភា​។​

ប្រទេស​កម្ពុជា​ គឺជា​រដ្ឋ​មិន​អាច​បំបែក​បាន​ មាន​ន័យ​ថា​ អធិបតេយ្យភាព​នៃ​ប្រទេស​ មិន​ស្ថិត​នៅ​ក្រោម​ប្រទេស​ណា​ផ្សេង​ទេ​។​ ខណៈ​ដែល​ការគ្រប់គ្រង ប្រទេស​នេះ​ ត្រូវ​បាន​បែងចែក​ជា​រាជធានី​ (​ដែល​មាន​រចនាសម្ព័ន្ធ​រដ្ឋបាល​ ដូចនឹង​ខេត្ត​ដែរ​)​ ខេត្ត​ ក្រុង​ ស្រុក​/​ខណ្ឌ​ និង​ឃុំ​/​សង្កាត់​5 ការ​រៀបចំ​ និង​ការ​ប្រព្រឹត្ត​ទៅ​នៃ​រដ្ឋាភិបាល​មូលដ្ឋាន​ នៅ​តែ​ស្ថិត​នៅ​ក្រោម​ការ​ត្រួតពិនិត្យ​របស់​រដ្ឋាភិបាល​ថ្នាក់​ជាតិ​។​ ស្វ័យភាព​ខាង​រដ្ឋបាល​ និង​ហិរញ្ញវត្ថុ​ របស់​រដ្ឋាភិបាល​ក្រោម​ជាតិ​ គឺ​អាស្រ័យ​ទៅ​នឹង​កម្រិត​នៃ​ការ​ធ្វើ​វិមជ្ឈការ​ និង​វិ​សហ​មជ្ឈការ​ យល់ព្រម​ដោយ​គណៈរដ្ឋមន្ត្រី​នៃ​ប្រទេស​កម្ពុជា​។​6 ហេតុ​ដូច្នេះ​ រដ្ឋបាល​ថ្នាក់​ក្រោម​ជាតិ​ អនុវត្ត​សិទ្ធិ​អំណាច​ ក្នុង​នាម​រដ្ឋាភិបាល​ថ្នាក់​ជាតិ​។​

No comments :