ស្វាគមន៍មកកាន់ទំព័រចំណេះដឹង និងកំសាន្ត រៀបចំដោយខ្ញុំ ឃី ពិសី

ស្វែងយល់ពីប្រព័ន្ធតុលាការកម្ពុជា

No comments


ប្រព័ន្ធ​តុលាការ​កម្ពុជា​ មាន​សាលាដំបូង​ សាលាឧទ្ធរណ៍​ និង​តុលាការ​កំពូល​។​ តាម​មាត្រា​១២៨​ នៃ​រដ្ឋធម្មនុញ្ញ​ អំណាចតុលាការ​ជា​អំណាច​ឯករាជ្យ​ ធានា​រក្សា​អ​នា​គតិ​ និង​ការពារ​សិទ្ធិ​សេរីភាព​របស់​ប្រជាពលរដ្ឋ​។​ រដ្ឋធម្មនុញ្ញ​ប្បញ្ញត្តិ​ទុក​អោយ​ការ​ប្រព្រឹត្ត​ទៅ​នៃ​អំណាចតុលាការ​កំណត់​នៅ​ក្នុង​ច្បាប់​ដោយឡែក​។​

​មាន​តែ​ចៅក្រម​ប៉ុណ្ណោះ​ដែល​មាន​សិទ្ធិ​ជម្រះក្ដី​។​ ចៅក្រម​ត្រូវ​បំពេញភារកិច្ច​នេះ​ដោយ​គោរព​ច្បាប់​យ៉ាង​ម៉ឺងម៉ាត់​ និង​អោយ​អស់ពី​ចិត្ត​ និង​សតិសម្បជញ្ញៈ​របស់​ខ្លួន​។8 សិទ្ធិ​ក្នុង​ការ​ទទួល​បាន​សវនាការ​ត្រឹមត្រូវ​ និង​យុត្តិធម៌​ មាន​ប្បញ្ញត្តិ​នៅ​ក្នុង​ច្បាប់​ និង​វិធាន​នីតិវិធី​ជា​ច្រើន​។​ សច្ចធារណ៍និរទោស​ បន្ទុកភស្តុតាង​ និង​វិធាន​គ្រប់គ្រង​ការ​ទទួលយក​ និង​ការ​ច្រានចោល​ភ័ស្តុតាង​ តួយ៉ាង​ដូច​ជា​ការ​ផ្តល់​សក្ខីកម្ម​ដោយ​បង្ខំ​ មាន​កំណត់​នៅ​ក្នុង​ក្រម​។​ ខណៈ​ដែល​តំណាង​ស្របច្បាប់​ គឺជា​សិទ្ធិ​របស់​ប្រជាពលរដ្ឋ​គ្រប់​រូ​ប​ ដូច​មាន​ចែង​នៅ​ក្នុង​រដ្ឋធម្មនុញ្ញ​ ប្រព័ន្ធ​ជំនួយ​ផ្នែក​ច្បាប់​របស់​ប្រទេស​កម្ពុជា​ ទទួល​ការ​រិះគន់​ដោយ​កង្វះ​ខាត​មូលនិធិ​ឧបត្ថម្ភ​ និង​ ភាព​មិន​មាន​ប្រសិទ្ធិ​ភាព​។​ នៅ​ត្រឹម​ខែវិច្ឆិកា​ ឆ្នាំ​២០១៣​ បើ​ទោះជា​មាន​មេធាវី​ជំនួយ​ផ្នែក​ច្បាប់​សរុប​ចំនួន​ ៧៤​រូប​ មក​ពី​រាជរដ្ឋាភិបាល​ និង​អង្គការ​មិនមែន​រដ្ឋាភិបាល​ ខេត្ត​ចំនួន​ប្រាំពីរ​នៅ​ក្នុង​ ប្រទេស​នេះ​ មិន​មាន​មេធាវី​ជំនួយ​ផ្នែក​ច្បាប់​ទេ​។​9

​ក្រសួងយុត្តិធម៌​ ទទួលខុសត្រូវ​លើ​ “​ការ​ការពារ​ឯករាជ្យ​របស់​តុលាការ​”​ ជាមួយនឹង​រឿង​ក្តី​រដ្ឋប្បវេណី​ ព្រហ្មទណ្ឌ​ និង​ការ​លើកលែងទោស​ជា​ទូទៅ​ ការ​ចោទប្រកាន់​ជនល្មើស​ និង​កិច្ចការ​អន្តរជាតិ​។​10

នៅ​ខែវិច្ឆិកា​ ឆ្នាំ​២០១៤​ អ្នករាយការណ៍​ពិសេស​អង្គការសហប្រជាជាតិ​ទទួល​បន្ទុក​លើ​កិច្ចការ​ឯករាជ្យ​ភាព​របស់​ចៅក្រម​ និង​មេធាវី​ បាន​ជម្រុញ​ឱ្យ​ព្រះមហាក្សត្រ​បញ្ឈប់​ច្បាប់​ទាំងឡាយ​ណា​ ដែល​ទំនងជា​បង្កើន​ឥទ្ធិពល​អំណាចនីតិប្រតិបត្តិ​ទៅ​លើ​តុលាការ​ តាម​រយៈ​ក្រសួងយុត្តិធម៌​។​11 នៅ​ខែកញ្ញា​ ឆ្នាំ​២០១៥​ សមាគម​មេធាវី​អន្តរជាតិ​ បាន​ចេញ​របាយការណ៍​មួយ​ប្រកាស​ពី​ប្រព័ន្ធ​យុត្តិធម៌​ពុក​រលួយ​នៅ​គ្រប់​កំរិត​ ហើយ​ជា​ពិសេស​ក្រោម​ឥទ្ធិពល​របស់​គណបក្សកាន់អំណាច​។12​ ក្រសួងយុត្តិធម៌​នៃ​ប្រទេស​កម្ពុជា​ បាន​ទទួលស្គាល់​ថា​ អំពើ​ពុក​រលួយ​ គឺជា​បញ្ហា​ ប៉ុន្តែ​អះអាង​ថា​ ស្ថានភាព​នេះ​ មិនអាក្រក់​ដូចដែល​សមាគម​មេធាវី​អន្តរជាតិ​ បាន​រាយការណ៍​នោះ​ទេ​ ព្រមទាំង​បាន​លើក​ជា​យោបល់​ថា​ របាយការណ៍​នេះ​ “​មិន​បាន​ឆ្លុះ​បញ្ចាំង​ឱ្យ​ពេញលេញ​ពី​ការ​ពិត​នៃ​វឌ្ឍនភាព​កំណែទម្រង់​ប្រព័ន្ធ​តុលាការ​”​ ទេ​។13

សម្រាប់​ឆ្នាំ​២០១៥​នេះ​ ស​ន្ទ​ស្សន៍​នីតិរដ្ឋ​ចេញ​ដោយ​គម្រោង​យុត្តិធម៌​ពិភពលោក​ បាន​ចាត់​ចំណាត់ថ្នាក់​របស់​ប្រទេស​កម្ពុជា​ នៅ​លេខ​រៀង​ទី​៩៩​ ក្នុង​បណ្តា​ប្រទេស​១០២​នៅ​ទូ​ទាំង​ពិភពលោក​ និង​ក្នុង​ចំណាត់ថ្នាក​ទី​ ១៥​ នៃ​បណ្តា​ប្រទេស​អាស៊ី​ខាងកើត​ និង​អាស៊ី​ប៉ា​ស៊ី​ហ្វិ​ក​។​ ពិន្ទុ​ទាប​បំផុត​របស់​ប្រទេស​កម្ពុជា​នៅ​ក្នុង​តារាង​ស​ន្ទ​ស្សន៍​ គឺ​ដោយសារ​ការ​ប្រើ​ឥទ្ធិពល​មិន​សមរម្យ​របស់​រដ្ឋាភិបាល​ ទៅ​ក្នុង​ប្រព័ន្ធ​យុត្តិធម៌​ព្រហ្មទណ្ឌ​ ខណៈ​ពិន្ទុ​ខ្ពស់​បំផុត​ គឺ​សម្រាប់​អវត្តមាន​នៃ​ជម្លោះ​ស៊ី​វិល​។​ 14

ប្រទេស​កម្ពុជា​បាន​ជាប់​ចំណាត់ថ្នាក់​ទី​ ១១២​ ក្នុង​ចំណោម​ប្រទេស​ទាំងអស់​ចំនួន​ ១១៣​ ដែល​ត្រូវ​បាន​ធ្វើការ​ស្ទាបស្ទង់​នៅ​ទូ​ទាំង​ពិភពលោក​គឺ​នៅ​បន្ទាប់​ចុង​ក្រោយ​គេ​ក្នុង​ចំណោម​ប្រទេស​ក្នុង​តំបន់​អាស៊ី​ខាងកើត​ និង​អាស៊ី​ប៉ា​ស៊ី​ហ្វិ​ក​ស្តី​ពី​ការ​យល់​ដឹង​ផ្នែក​នីតិរដ្ឋ​ ដែល​បាន​ចេញផ្សាយ​ដោយ​គម្រោង​យុត្តិធម៌​ពិភពលោក​ផ្នែក​ច្បាប់​ដែល​មិន​ស្វែងរក​ប្រាក់​កម្រៃ​។​15 ស​ន្ទ​ស្សន៍​ស្ទាបស្ទង់​ពី​ការ​យល់​ដឹង​ផ្នែក​នីតិរដ្ឋ​ក្នុង​ប្រទេស​ ដោយ​ការ​ដាក់​ពិន្ទុ​ផ្អែក​ទៅ​លើក​កត្តា​ចំនួន​ប្រាំបី​ដែល​មាន​ដូច​ជា​ការ​ប្រើប្រាស់​អំណាច​របស់​រដ្ឋាភិបាល​ ការ​គ្មាន​អំពើ​ពុក​រលួយ​ ការ​បើកចំហ​របស់​រដ្ឋាភិបាល​សណ្តាប់ធ្នាប់​ និង​សន្តិសុខ​ ការ​អនុវត្ត​ច្បាប់​ និង​ប្រព័ន្ធ​យុត្តិធម៌​ជាដើម​។​

No comments :